30 May 2013

Titisan emas untuk anak kita, jangan lepaskan peluang yang ada

As-salam,

Hari ini saya nak bercerita tentang titisan emas. Apa itu titisan emas? Bukan emas betul2 ek, jangan salah faham pulak. Titisan emas itu adalah susu ibu. Memandangkan saya salah seorang ibu yang masih menyusukan anak saya yang dah berusia 10 bulan dengan susu ibu sepenuhnya, mahu saya kongsikan kat sini kebaikan-kebaikan susu ibu untuk anak kita.

1. Susu ibu dinamakan titisan emas kerana ia mempunyai khasiat yang amat bernilai untuk tumbesaran anak-anak. Susu ibu sangat unik dan penuh dengan azimat dan khasiat. Menurut pakar laktasi, Marjinah Badli, susu ibu adalah makanan semula jadi yang dianugerahkan khusus untuk bayi. Susu ciptaan Ilahi ini sememangnya memenuhi khasiat yang cukup untuk tumbesaran seorang bayi. (dipetik dlm majalah PA&Ma)

2. Terdapat lapan ayat al-Quran yang menyebut tentang susu ibu. Dapat pahala tau. Nak baca lebih lanjut boleh klik sini.

3. Dengan bagi susu ibu kita dapat jimatkan banyak kos. Klik sini dan sini kalo nak tau kebaikannya, dan nak banyak lagi, boleh cari di internet.

4. Sekarang ni dah ramai orang yang sedar tentang kebaikan susu ibu, klinik2 kerajaan dan swasta pun menyokong penyususan susu ibu. Kalo kita buat check up kat klinik kerajaan diorang akan panggil kita (sekumpulan) dan menerangkan kebaikan penyusuan ibu sepenuhnya pada anak yang baru lahir. Maksudnya awal2 lagi kita dah didedahkan tentang kebaikan susu ibu kan. Klik sini untuk lihat Hospital Rakan Bayi.

5. Untuk ibu yang bekerja, tiada alasan tak boleh bagi susu ibu pada anak sebab dah banyak peralatan dan kemudahan mengepam yang dah ada di pasaran. Kat kedai2 baby ada, kat shopping komplek pun ada, kat online pun ada. Yang mahal atau yang murah pilih lah ikut kemampuan kita. Senarai butik baby dan senarai kedai online baby.

6. Tak tahu macam mana nak perah susu dan nak handle susu ibu? Jangan risau, banyak maklumat ada di internet, taip saja kata kunci yang kita nak tahu, pasti beratus-ratus info yang akan kita dapat. Buku2 dan majalah tentang penyusuan pun dah banyak di pasaran. Jadi tiada alasan kita susah nak dapat maklumat. Sama ada kita nak ker tak nak, atau rajin ker malas. Pengasuh kat rumah atau di taska pun dah pandai handle susu ibu ni. Jadi ini pun bukan masalah, dan tak perlu risau nak tinggalkan anak di taska atau pengasuh bila nak gi kerja, (pengasuh anak saya mengasuh tiga orang budak - termasuk anak saya, ketiga2nya minum susu ibu sepenuhnya). ;-)

7. Susu kita kurang la, atau susu dah kering la. Ini pun ada penyelesaiannya. Banyak cara kita boleh buat untuk banyakkan penghasilan susu ibu. Sama ada melalui pemakanan kita seharian, teknik urutan atau vitamin tambahan, yang penting kita usaha! Jika dah usaha pelbagai cara nak banyakkan susu badan tapi tak berjaya jugak, tak perlu bersedih, susu formula pun boleh bagi, tak der salahnya dan tak der silapnya (tak kan nak bagi anak kita tu lapar kan). Sekurang-kurangnya kita dah usaha nak bagi susu ibu kat anak kita tapi tak berjaya jugak, Allah Maha Mengetahui.

8. Dalam menjayakan penyusuan susu ibu sepenuhnya ni, banyak halangan, cabaran dan cemuhan yang akan kita dapat. Jangan tak percaya, ramai yang mengalah pada halangan2 tersebut. Memang kita tak dapat nak tutup mulut orang yang berkata itu ini. Dengar dan senyum saja, nak terang pada dia pun tak der faedah sebab dia dah setkan dalam minda dia menyusu anak kecil ini menyusahkan. Kalo dia terima pandangan kita tak apa, kalo dia masih mencemuh baik kita blah saja dari dia. He he heh heh. Maka dalam hal ini, keluarga terdekat kena bagi sokongan pada ibu2 yang nak menyusukan anak sepenuhnya. Yang paling penting adalah sokongan encik suami. Suami pun kena ada sedikit pengetahuan pasal penyusuan ni, kena briefing suami betul2 ya.

9. Menyusukan anak ni kita akan dapat pengalaman manis sebenarnya. Dalam tempoh dua tahun ni banyak benda yang kita buat luar dari kebiasaan kita. Bila anak dah besar, bila anak dah lebih dua tahun kita dah tak buat dah benda2 macam tu lagi dah. Pengalaman best bagi saya, antaranya kita akan bersahabat baik dengan pumping kita, pergi kerja balik kerja duk kelek beg pump jer, nak balik kampung pun kena bawak, sebab nak buat stok susu, kena bangun tengah2 malam buta semata2 nak buat stok jugak, berpantang makan bagi ibu yang menyusukan, bercerita dengan kawan-kawan tentang pump hari tu dapat banyak mana, makan apa yang bagi banyak susu , kat peti ais kat rumah pun penuh dengan susu ibu (seronok betul rasa bila stok susu dah banyak, ehe he he), tiap2 bulan suruh suami beli plastik simpan susu, (jangan terkejut, suami saya pandai beli plastik brand mana yang saya mahu ok, ehek). Pengalaman pahit pun ada jugak, antaranya, bila susu kurang, kita jadi tak tentu arah, tak tido malam dibuatnya kalo, bila susu tumpah, huh paling menakutkan dan paling sedih la kalo itu berlaku, puting luka dan berdarah pun, ngeri dan sakit! Itu antaranya la, banyak lagi pengalaman pahit dan manis sepanjang kita menyusukan tu. Semua tu akan kita rindu nak buat tau, bila anak dah besar nanti. (kalo rindu tambah la anak lagi kan, he he heh heh).

10. Untuk ibu-ibu dan bapa-bapa muda (yang baru dapat anak), bila anak dalam kandungan lagi, set dalam minda nak bagi susu ibu pada anak yang akan lahir nanti. Dalam tempoh mengandung tu, cari la sebanyak mana maklumat tentang penyusuan susu ibu. Bila anak dah lahir tu, terus bagi susu ibu padanya (awal2 susu yang keluar yang warna kuning tu namanya kolostrum, kolostrum ni mengandungi zat dan antobodi yang melindunyi bayi kita) dan teruskan bagi dia susu ibu saja hingga umur 6 bulan dan teruskan lagi sehingga dia  berumur dua tahun. Sekarang ni mudah sangat nak cari info2 ni, hanya klik saja. Kalo nak nasihat pada yang pakar boleh pergi kelas yang dianjurkan oleh pihak yang berkaitan. Web ini banyak membantu, jangan lupa klik yer.  Jika ada kemahuan, di situ ada jalan. In sha Allah. Semoga berjaya.


Buku tentang penyusuan milik saya.


p/s:
Saya tak kata mereka yang beri susu formula pada anak mereka itu tak bagus. Itu adalah pilihan masing-masing dan kita tak tahu masalah sebenar mereka.
Entry saya ni adalah sedikit perkongsian yang saya tahu untuk mereka yang nak tau tentang penyusuan susu ibu. Semoga bermanafaat. ;-)





Peringatan untuk diri saya sendiri sebenarnya, yang baik kita amalkan, yang tak baik kita tinggalkan. ;-)

No comments:

Post a Comment