29 May 2013

Pesanan Abdullah bin Mas'ud - Kelas Jumaat Surau Al-Hukama

As-Salam,

Disampaikan oleh Ustazah Norhidayah (Ustazah Pilihan).

Point2 penting yang saya dapat ambil,

1. Banyak orang yang terhanyut dalam kenikmatan.
- Tak salah kita nak kaya atau nak kesenangan dunia, tapi jangan sampai lupa pada suruhan Allah. Ramai orang bila dapat kebahagiaan, kekayaan, kemasyhuran, jadi lupa diri. Contohnya lupa nak bersedekah, lewat-lewatkan solat, dah kurang masa baca Qur'an, kurang masa dengan anak, isteri. Kekayaan dan kebahagiaan buat dia lalai dan lupa diri hingga sibuk dengan urusan dunia. Boleh aje kita berdoa, "Ya Allah, berilah rezeki/kebahagiaan/kesenangan/ kepadaku". Tapiii, Ustazah pesan, dalam doa tu jangan lupa tambah tiga perkataan ni. "Ya Allah, berilah rezeki/kebahagiaan/kesenangan kepadaku dalam ketaan kepada Mu". Biar la datang banyak mana pun rezeki kepada kita, dalam apa jua bentuk rezeki tu, mudah-mudahan kita tak alpa dan lalai pada perintah Allah. In sha Allah.

2. Banyak orang terkena fitnah dengan pujian.
- Semua orang suka akan pujian. Walau sebesar zarah pasti terdetik di hati kita rasa bangga dengan pujian yang diberikan, betul tak. Jangan bangga diri dulu, pujian tu memang selayaknya ker untuk kita. Kisah seorang Ketua sebuah organisasi ni. Organisasinya telah mendapat satu kejayaan besar sehingga mendapat banyak pujian dari banyak pihak. Dia ingin mengelak tapi tak dapat kerana pujian datang bertalu2 padanya. Sebenarnya ketua tersebut merasa sedih dengan pujian itu sebab dia tahu, kejayaan itu bukan atas usaha dia seorang saja. Tanpa staf2 dia, manakan mampu dia mencapai kejayaan tersebut. Itu orang yang tahu makna pujian. Bagi yang suka dengan pujian? Banyak sangat diberi pujian boleh sebabkan dia jadi bangga diri, ego dan sombong, pastu orang pun mengumpat kat dia. (opsss, terlebih sudahh, ehe heh). Kalo boleh elak pujian elakkan la. Dan jangan harapkan sangat pujian, biar Allah sahaja yang balas atas usaha baik yang telah kita buat. Segala puji hanya pada Allah.
Nak baca lebih lanjut tentang pujian dan cacian boleh klik sini.

3. Banyak orang tertipu dengan keaiban yang tertutup.
- Kita tertipu dengan keaiban dan dosa kita kerana Allah tutup di dunia. Ramai kita rasa selamat dengan dosa yang telah kita buat. Memang Dia tak balas di dunia, tapi di akhirat pasti akan dapat pembalasan. Maka kita kena selalu bertaubat. Semoga Allah ampunkan dosa-osa kita. Insha Allah.

"Dunia ini ladang ibadah, hasilnya adalah di akhirat nanti".






Peringatan untuk diri saya sendiri sebenarnya, yang baik kita amalkan, yang tak baik kita tinggalkan. ;-)

No comments:

Post a Comment